Az ingatlan ajándékozási illeték és az ajándékozás adója

Gyakran kapok olyan kérdéseket ügyfeleimtől, hogy milyen következményekkel jár ingatlan ajándékozás, mekkora az ingatlan ajándékozási illeték mértéke, és milyen személyi jövedelemadó vonzatai vannak.

Ingatlan ajándékozás adója, és az ajándékozás illetéke kapcsán el kell különítenünk egyrészt azt, hogy az ajándékozás egyenesági rokonok és házastársak között történik-e vagy sem, illetve azt, hogy az ügyletben ajándékozóként vagy megajándékozottként vesz-e részt a fél.

Ingatlan ajándékozás illetéke rokonok és házastársak között

Amennyiben a felek egyenesági rokonok (szülők, nagyszülők, lemenők, felmenők) vagy házastársak, az ingatlan ajándékozás illetékmentes a megajándékozott oldalán, hiszen mint vagyonszerzőnek, neki kellene a vagyonszerződés után illetéket fizetni.

Amennyiben a felek testvérek, vagy egyéb viszonyban állnak, úgy az ajándékozás után a megajándékozottnak, mint vagyonszerzőnek az ingatlan szerződésben megállapított forgalmi értéke után 9% illetéket kell fizetnie.

Amennyiben a NAV ezt az értéket nem fogadja el az illeték kiszabásának alapjául, úgy helyszíni szemle keretében felbecsüli az ingatlant, és a megállapított érték után szabja ki az ajándékozási illetéket. Testvérek közötti ajándékozás esetén az illetékfizetést úgy lehet kikerülni, ha először a testvér elajándékozza az ingatlant az egyik közös felmenőnek (szülő, nagyszülő), majd ennek bejegyzését követően a szülő, nagyszülő elajándékozza a másik gyermeknek (eredeti ajándékozó testvérének).

Az ingatlan ajándékozás adója, hogyan merülhet fel?

Személyi jövedelemadót az ajándékozónak természetesen egyik esetben sem kell fizetnie, azonban az ajándékozásnak mégis lehet szja-vonzata, és e körben tapasztalataim szerint rendkívül sok a tévedés, és a félretájékoztatás, még ügyvédek részéről is. Ugyanis amikor valaki olyan ingatlant értékesít, amelyet ajándékozással szerzett meg, a szerzést követő 4 évben történő értékesítés esetén személyi jövedelemadót kell fizetnie.

Az adó alapját attól függően kell kiszámítani az Szja törvény szerint, hogy az ajándékozás után került-e az ajándékozás illetéke kiszabásra, avagy sem.

Ha került ajándékozási illeték kiszabásra, tehát nem egyenesági rokonok vagy házastársak között történt az ajándékozás, akkor az adó alapja az értékesítési ár és a felek által az ajándékozási szerződésben az ingatlan értékeként megjelölt összeg (ami után a NAV az illetéket kiszabta) különbözete. Ha viszont nem került illeték kiszabásra, tehát egyenesági rokonok vagy házastársak voltak a felek, az adó alapja nem a szerződésben megjelölt érték, hanem az értékesítési ár 25%-a. Tehát ebben az esetben a törvény nyereségnek az értékesítési (adásvételi) szerződésben rögzített vételár 25%-át tekinti jövedelemnek, és ez után kell az adót megfizetni az egyébként is szokásos módon.

Bővebb tájékoztatásért kérjük, hogy forduljon irodánkhoz írásban vagy telefonon.

Az ajándékozási szerződés ügyvédi munkadíja 45.000,-Ft+Áfa.

Ingatlan ajándékozást tervez?

Szimpatikus Önnek ez az iroda?

Ajánlatkéréshez és tanácsadásért vegye fel velünk a kapcsolatot!