Meghatalmazás ingatlan adásvételi szerződéshez
Az ingatlan adásvétel meghatalmazással egy olyan témakör, ami a jelenkori magyarországi fejleményekre tekintettel különös figyelmet érdemel, ugyanis rendkívül gyakran fordul elő az utóbbi évtizedre jellemző kivándorlás miatt. Milyen teendőink vannak ilyenkor és mik az érvényes meghatalmazás kritériumai?
Abban az esetben, ha valamelyik fél (eladó, vevő, haszonélvező, stb.) az adásvételi szerződés aláírásakor nem tud személyesen megjelenni, meghatalmazottja útján képviseltetheti magát a szerződés aláírásakor, illetve az azt követően esetlegesen szükségessé váló ügyintézés (pl. birtokba bocsátás) során. Ilyen esetek akkor fordulnak elő a gyakorlatban, ha valamelyik fél vidéken vagy külföldön tartózkodik, esetleg egészségi állapota miatt akadályoztatva van a személyes megjelenésben. Ezekben az esetekben az ingatlan adásvételi szerződés aláírásakor ezen fél helyett meghatalmazottja jár el, ő látja el kézjegyével az okiratot.
Mi a teendő, ha az ingatlan eladója külföldön tartózkodik?
Amennyiben a fél külföldön tartózkodik, úgy két lehetőség áll rendelkezésre. Vagy a külképviseleti hatóságnál (konzulátus) személyesen megjelenik és elkészítteti a meghatalmazást, amelyet a konzulátus apostillal lát el (ún. felülhitelesítés), azt eljuttatja Magyarországra a meghatalmazottjának, vagy az adott országban közjegyzőhöz megy, a közjegyző hitelesíti az aláírását a meghatalmazáson és magát a meghatalmazást látja el a kinti illetékes hatóság apostillal. Erre azonban csak akkor van lehetőség, ha az adott ország része az ún. apostill egyezménynek, és az adott közjegyző jogosult ilyen ügyekben az aláírás hitelesítésre.
A fentiek miatt azt javasoljuk, hogy amennyiben megoldható, mindig a magyar külképviseleti hatóság előtt tegyenek meghatalmazást és azt juttassák haza meghatalmazottjuknak.
Az ingatlan adásvételnél használt meghatalmazás formai követelményei
Tekintettel arra, hogy a fent felvázolt ügyintézés időt vesz igénybe, és van díja is, javasoljuk, hogy az ügyfelek úgy menjenek a konzulátusra, hogy van kész meghatalmazás blankettájuk, és kérjék, hogy a konzulátuson azt foglalják okiratba. A konzulátusi tisztségviselők ugyanis nem ingatlanjogászok, ezért nem mindig tudják, hogy egy meghatalmazásnak milyen adatokat kell tartalmaznia ahhoz, hogy a formai kifogástalanság mellett a tartalma is olyan legyen, amit az ingatlan-nyilvántartási törvény előír.
Számos esetben fordult elő korábban, hogy a felek megjelentek az irodánkban az adásvételi szerződést aláírni, és csak akkor derült ki, hogy a meghatalmazás valamilyen kötelező tartalmi eleme kimaradt belőle. Az ingyenes ingatlan adásvétel meghatalmazás mintákkal szintén nem biztos, hogy jól jár, hiszen azok nem kezelik az Ön egyedi igényeit.
Ezen tapasztalatokból okulva ügyvédi irodánk szívesen készít ingyenesen meghatalmazást ingatlan adásvételhez azon hozzánk fordulók részére, akik utána nálunk kötik meg az ingatlan adásvételi szerződést. Ebben az esetben az ügyfélnek nincsen más dolga, mint a kész meghatalmazást (amit megelőzően e-mailben eljuttatunk részére) elvinni magával a konzulátusra, és ott aláírni.
Amennyiben a fél nem külföldön tartózkodik, hanem egyéb ok miatt nem tud személyesen megjelenni az okiratok aláírásakor, úgy vagy közjegyző, vagy ügyvéd előtt tett meghatalmazás szükséges ahhoz, hogy az adásvételi szerződést aláírhassa, és a felet képviselhesse.
***
Hasznosnak találta ezt a cikket?
Ossza meg ismerőseivel is és kövesse a Janicsák Ügyvédi Iroda bejegyzéseit a Facebookon!